maandag 21 december 2015

Heb je een slecht rapport? Margot weet raad!

Ik heb vandaag mijn rapport gekregen en wel meerdere mensen hebben het gekregen. Helaas zijn niet alle rapporten goed. Natuurlijk is iedereen heel erg teleurgesteld met een slecht rapport en zeker als je er hard voor hebt gewerkt. Daarom heb ik 5 tips voor je ouders hun reactie, hoe je volgende keer een beter rapport haalt en meer!

1. Zeg de dag voor je rapport dat je heel lage cijfers zult hebben, zo bereiden je ouders zich al een beetje voor op je rapport en als je cijfers dan slecht zijn gaan ze minder boos zijn, want dan hadden ze nog lager verwacht.

2. Laat zien dat je er zelf ook niet blij mee bent, zo gaan je ouders ook minder boos reageren.

3. Als je rapport niet zo goed is moet je kijken waarmee je problemen hebt. Dan kun je over dat onderwerp hulp vragen en dan zal het vast beter gaan!

4. Als je niet begrijpt hoe het komt en je hebt wel heel hard je best gedaan, dan moet je kijken heb ik lang genoeg gestudeerd? Begrijp ik alles? Werk ik goed mee in de klas? Als je al deze dingen goed doet, maar het lukt gewoon niet kan het ook dat de school of de richting iets te moeilijk is, als dit het geval is, zou ik zeker eens raad vragen aan je leerkracht of titularis.

5. Bij ons op school kun je je examen gaan inkijken, doe dit voor de vakken waar je iets minder voor had. Zo kun je zien wat je fouten zijn en waar je problemen hebt. Want zoals je weet kun je van je fouten leren!

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn tips gehad, laat zeker jullie tips achter in de reacties! x

Geen opmerkingen: